Vzpomínky na krásu

To je krása, když se nemusí řešit Krása.

Zjišťujeme, že krása je příliš subjektivní a komplexní na to, aby se dala vyjádřit jedním číslem.

A co vy, řešíte krásu?

Vzpomínky na krásu

Kdybychom za krásné považovali jen krásné, byl by svět krásnější.

Původně tento text vznikal jako součást návrhu na oživení všech Odvozených vlastností, které už měly na kahánku, ale původní text nám postupně přerostl v tak velkou hromadu myšlenek, až jsme řekli dost! a Krásu vyčlenili sem. A i tak je toho dost.

A teď vzhůru za záchranou Krásy!

Dost krásy

Krása má mnoho podob, ta nejviditelnější je nehybný vzhled, další je pak v ladnosti pohybu, další v jasnosti hlasu, další v chemii mezi dvěma bytostmi a určitě by se ještě něco našlo. Popravdě, krása je dobrý kandidát na vyškrtnutí z číselných pravidel, protože je zatraceně komplexní a pro každého spočívá v něčem jiném, ale jak jsme si už řekli, chlapi čísla milujou a určitě se najde hráč, který by se rád opájel krásou svého numera.

Stojí nám takový užitek Krásy za to počítání?

Nejdříve se podíváme, z čeho se Krása zjišťovala původně

A co Síla, pevné tělo a projev fyzické nadvlády, to nepřitahuje? Inteligence vyzařující z očí či z projevu nezaujme? Snad jen Vůle a City jsou stranou, protože ani jedna z těchto dvou vlastností nebývá vidět hned a když už, tak jejich projev málokdo považuje za součást krásy.
Aha, Inteligence tam patří, ale Cit ne? Tak to můžeme škrtnout Charisma, u kterého jsme zjistili, že se skládá z Inteligence a Citu a nahradit ho prostě Inteligencí.

Hmm, takže jsme jenom nahradili Charisma za Inteligenci a navíc přemýšlíme o přidání Síly a vlastně si nejsme jisti, jestli se nenajde jedinec, kterého nejvíce oslní pevná Vůle a porozumění Citem. To nezní jako dobrý základ, ono to vlastně vůbec zní jako pěkný zmatek.

Jde se uklízet.

Krásný pořádek

Když nad tím zmatkem dumáme, tak vidíme u Krásy dvě složky, které se navzájem doplňují, ale dohromady je neukočírujeme.

Ta jednodušší složka je pasivní Krása, taková, která tvorovi nezmizí, ani když spí a jeho duše je vypnutá, což je Krása tělesná, stálá.
Ovšem Krása se dá cíleně ovlivnit, ať už koketováním, ošacením, dojmem vyšší důležitosti a dalšími prvky na hraně podvodu, které mají souhrnně opačný efekt než pocit ohrožení u Nebezpečnosti a tím je pocit výhody

Takže se nám Krása rozpadá na dvě složky, aktivní, převážně krátkodobou a pasivní, převážně dlouhodobou.

Druhy krás

Zkusíme si nejdříve dát dohromady tu jednodušší, stálejší, pasivní část Krásy.

Pasivní krása

Pasivní Krásu bychom poskládali ze Síly a Obratnosti, u kterých známe přesná čísla, dále z věku nebo-li sešlosti těla, z Rasy, z aktuálního stavu těla jakým je nový účes, oholená tvář, neštovice, zlomený nos, chybějící řezák a spoustu dalšího. Ano, správně, to jediné, co dokážeme pro pasivní Krásu vypotit, je základ tělesné Krásy a to ještě jen pro tu rasu, ze které tvor vzešel, k čemuž dokážeme přidat už jen nějaké ty rady, jak krásné se asi vnímají rasy navzájem. No, moc zjednodušeně to nezní ani po onom oddělení aktivní složky Krásy.

Dejme teď šanci té aktivní složce.

Aktivní krása

Aktivní složkou Krásy je plejáda činností, kterými zapůsobíš na své okolí, ať už ladným pohybem vycházejícím z tvé Zručnosti, vtipnými poznámkami a postřehem při rozhovoru s využitím tvé Inteligence a Citu, tedy Charisma a mnoha triky od Svádění, přes drahý a ještě dražší vzhled až po aristokratické vystupování. Je toho tolik, že šanci na rozmotání takového klubka vidíme leda v Dovednostech, které by jako jeden ze svých efektů měly vliv na Krásu. Ale stojí to za to?

Pšššt! Přemýšlíme...

Hmm, ani ne. Krása je ve většině herních situací jen předskokanem Charisma a zbytek jsou spíše příležitosti pro pořádné hraní role, než hod kostkou.

To se nám to zachraňování Krásy nějak nevyvedlo.

Odložená krása

Pokus o záchranu Krásy nám nevyšel a dost možná ji v číselné formě prostě zrušíme.

Tímto opouštíme nejisté vody Krásy a dáváme si za úkol popsat v pravidlech Krásu tak volně, aby každému bylo jasné, že čím inteligentnější tvor, tím více je krása ovlivněna spíše přesvědčením a módou, než praktičností a že se mezi rasami, národy i skupinami ideál Krásy dost liší.

Závěrem

Krásu jako Odvozenou vlastnost se nám nepodařilo oživit, už proto, že většinu situací za ni vyřeší Charisma. Krásu proto odsouváme na neurčito a je dost možné, že v pravidlech ji pouze popíšeme, přidáme příklady použití a na nějaké číselné vyjádření se vykašleme, protože když může být číselně nevyjádřená Moudrost, tak Krása taky.